شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

همشهریان محترم در صورت تمایل به ارائه نظر، می توانند از طریق ایمیل زیر اقدام فرمایند: y,bahmanabadi@gmail.com

گازكشي روستاهاي اطراف مزينان با كندي روبروست

بدون نظر

گاز كشي روستاهاي اطراف مزينان از جمله بهمن آباد، سويز و كاهك در حال انجام اما كند است كه اميدواريم مسئولان با سرعت بيشتري نسبت به  اتمام اين اقدام مثبت همت ورزند.

گازكشي مناطق از جمله روستاها مي تواند گامي موثر در بستر سازي اقتصادي براي احداث واحدهاي توليدي  و در نتيجه كاهش مهاجرت ها تلقي شود.

واقعيت اين است كه گاز كشي شكلي نوين در زندگي اجتماعي مردم ايجاد مي كند كه به تبع آن، علاوه بر راحت تر كردن روند توليد، سبب رونق گرفتن بازار محصولات داخلي مرتبط با آن نظير تجهيزات مربوط به گاز كشي، سيستم هاي گرمايشي و غيره مي شود كه خود باعث پايدار ماندن اشتغال مي شود.

از سوي ديگر، رفاه خانواده ها را به دنبال دارد و مردم از شرّ  مشكلاتي همچون كمبود وسايل گرمايشي ديگر نظير سيلند هاي گاز، خاموش ماندن اجاق خانه ها يا سرد شدن حمام خانه ها، صف ايستادن هاي طولاني براي دريافت نفت و  حمل آن و همچنين مشكلات مربوط به آن راحت مي شوند.

نگاهي به روند استفاده روستائيان سبزوار نظير بهمن آباد، حاكي از اين است كه در زماني نه چندان دور مردم براي روشن كردن تنور هاي خانگي، گرم كردن كرسي هاي خانه و اجاق طبخ غذا از هيزم، فضولات حيواني و كمي نزديكتر از نفت و سيلندر هاي گاز براي موارد مربوط استفاده مي كرده و در برخي موارد اكنون نيز استفاده مي كنند.

البته بهره برداري از هر كدام از اين ها در دوره هاي مختلف، خاطرات خاص خود را دارد كه هيچ كدام از ما به رغم  رفاهي كه ابزار هاي جديد به بار مي آورند، آنها را از ياد نمي بريم. 


درگذشت 2 بهمن آبادی در هفته جاری

1 نظر

                                                                                                                           

آقایان حسن نوروزی (فرزند رجبعلی) و نیز احمد اکبری بهمن آبادی (داماد ابراهیم حاج حسن) در هفته جاری به دیار باقی شتافتند.

وبلاگ بهمن آباد این ضایعه غم انگیز را به خانواده ایشان، خویشاوندان و تمام بهمن آبادی ها تسلیت می گوید و از خداوند متعال، برای آن مرحومان طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر جزیل خواستار است.


بازهم یادی از آداب و رسوم عروسی در بهمن آباد

1 نظر
 قاسم ملا- می خواهم  یک بار دیگر با نقبی به گذشته ی بهمن آباد، از داشته های آن دیار بنویسم از آداب و رسومی که با نشستن گرد و غبار زمان برچهره اش می رود تا به فراموشی سپرده شود.
متأسفانه در جای جای کشورمان شاهدیم که سنت های حسنه، مورد بی مهری قرار می گیرد بهمن آباد هم که در غربت تنهایی خویش می سوزد یکی از آنهاست.
 او  که سالها ی سال چون شمع سوخت و با سوختنش نام تو را آواز داد اکنون چون مادری که فرزندانش به شکرانه ی حق تعالی از نعمت تحصیلات عالیه بر خودارشده اند حق خود می داند تا از بی مهری فرزندانش گله مند باشد. بی مهری هایی که باعث تنهایی و غربت او شده است. با همه ی اینها جای نا امید ی نیست زیرا مطمئنم می شود یکبار دیگر، رضایت وطن را جلب کرد و سنت های حسنه ی آن دیار را جاودانه کرد.
جای خوشوقتی است در بهمن آباد مراسم عزا و عروسی هنوز هم در قالب آداب و رسوم محلی بر گزار می شود. با همه این ها نمی خواهم برخورد سنت و تجدد، در بعضی موارد را انکار کنم ولی می شود با نزدیکتر کردن دلها حتی به صورت نمادین، سنت ها پسندیده را احیا کرد. حال که سخن به اینجا رسید و شاید خدای نکرده شما  با خواندن این نوشته کمی دلگیر شده باشید می خواهم  از شما خواهش کنم با من به گذشته ی نه چندا ن دور وطن سفر کنید.
 اکنون که پذیرفتید، از هر چه بگذریم سخن آداب و رسوم ازدواج خوشتر است. می دانیم که در گذشته ازدواج در روستاها به روش پدرسالاری انجام مي‌گرفت. دختر و پسر در انتخاب همسر خود نفش اساسي نداشتند. آنها مکلف بودند که هرکجا پدر و مادر مايل باشند، تن به ازدواج خواسته یا ناخواسته بدهند و نظر پدر و مادر ملاک اصلي بود و فردای آن روز دفتر آقای شریعتی (عموی دکتر علی شریعتی) آماده ی ثبت ازدواج توافق شده بود. البته هنوز هم در بسياري موارد انتخاب همسر مثل سابق، به روش قديم صورت مي‌گيرد.

 خواستگاري  و مراسم عروسی در گذشته

جواني که به سن ازدواج رسيده بود با اجازه پدر و مادر دختري را مي‌پسندید. بعد از انتخاب دختر دو نفر از ريش‌سفيدان سرشناس و مورد احترام و اعتماد به خانه پدر دختر می رفتند. اغلب خواستگاري محرمانه و شبانه انجام مي‌گرفت. اين مهمانان ناخوانده در ساعت هاي اوليه شب به خانه دختر رفته و بعد از سلام و تعارفات و صرف چاي، ابتدا ساعتي در مورد مسايل روز بحث مي‌کردند و بالاخره صحبت ها به مساله اصلي منتهي و جريان خواستگاري به ميان مي‌آمد. اگر پدر و مادر دختر راضي بودند رضايت دختر شرط نبود و پذيرفتن يا رد شدن تقاضا يک هفته بعد محرمانه به اطلاع ريش‌سفيدان مي‌رسید. اگر جواب مثبت بود مقداري اثاثيه از قبيل یک روسری یا انگشتر و… به وسيله خانواده‌ داماد خريداري و در روز معيني با حضور فاميل ها و بستگان به خانه عروس مي‌ رفتند و در ميان هلهله و شادي البسه را به تن عروس مي‌ پوشاندن و رسماً آنها نامزد مي‌شدند دوران نامزدي و عقد يکسال و گاهي بيشتر طول مي‌کشید در اين فاصله زماني خانواده داماد با خانواده عروس در تماس بودند و در سرکشي ها هدايايي به خانواده عروس پيشکش مي کردند.

اخلر (اخلور) هيزم عروسي

يک هفته پيش از مراسم، برای بر افروختن آتش تنور مجلس عروسی چند نفر از جوانان روستايي هرکدام يک بار الاغ هيزم اخلور مجاني براي داماد مي‌آوردند.اين کار با ميل و رضا انجام مي‌گرفت. جوانان پس از جمع‌آوري هيزم ( اخلر یا اخلور) هر يک از آنها سعي مي‌کردند که خود را زودتر به خانه داماد برسانند. تا مورد تشويق، قرار بگیرند و ديگر اينکه با رسيدن اولين بار هيزم به خانه داماد صداي  هلهله و شادي خانم ها بلند مي‌شد و هيزم شکن ها که بعضی “کُندِه” ها را آماده می کردند در ميان موجي از شادي، آماده شده ها را گوشه‌‌اي از خانه داماد مي‌چيدند تا در دسترس نانوا  و آشپز قرار گیرد،در این بین یکی از خانم ها با صدای بلند می گفت: ورچشم بد نعلت(لعنت) و بلافاصله فضا پر از دود اسفند می شد.

 آورندگان هیزم می دانستند که نهار و يا شام را در منزل داماد صرف مي‌کنند. در مرحله ی بعد نیز می بایست به باغات می رفتند و برای بر افروختن آتش زیر دیگ ها، بر روی الاغ ها کنده بیاورند.
شما هم می توانید گوشه ی دیگری از آداب و رسوم گذشته را بازگو کنید.