شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

همشهریان محترم در صورت تمایل به ارائه نظر، می توانند از طریق ایمیل زیر اقدام فرمایند: y,bahmanabadi@gmail.com

داستان پسرك و درخت سيب

2 نظر

در فايل زير، داستان زيباي پسرك و درخت سيب را به صورت پاورپوينت همراه با آهنگ قابل نمايش است.
روي دكمه «دريافت فايل» كليك راست كنيد و در صفحه ديگر، آن را دانلود كنيد، مطمئناً خوشتان خواهد آمد:

                                                 


اجازه دهید به روستایمان برگردیم!!!

4 نظر

نویسنده: قاسم بهمن آبادی

چه خوب بود در یک معامله ی پایاپای مارا برمی گرداندند به همان ازمنه ای که آسمان بالای سرمان آبی و زیبا بود،هوای پاک استنشاق می کردیم و آب گوارا می نوشیدیم. مردمانی گرد هم بودیم از جنس صداقت و همدلی،ودل هایی داشتیم به شفافیت آینه . می خواهیم به خویشتن خویش بازگردیم. اگر چنین بازگشتی را غیر ممکن میدانیدحداقل مارا از قطار تجّددتان پیاده کنید. اجازه دهید ما دهاتی ها مثل گذشته، گفت و گوی چهره به چهره داشته باشیم. تکنولوژی هایی که آن را نشان تجددتان می دانید و به آن فخرمی کنید گواهی بر پیشرفت تان نیست بلکه نشانه تغییر است.
شاید ما را مرتجع و واپس گرا بدانید ولی باور کنید؛ بجای صدای زنگ موبایل همان صدای خروس برای بیدار شدنمان کفایت می کند.از زندگی و خورد و خوراک ماشینی و ساخت این همه وسایل تنبل ساز، ذله شدیم.زندگی ماشینی یعنی همراه داشتنِ گواهینامه،کارت عابربانک،کارت ملی،کارت پایان خدمت، کارت واکسن، کارت شناسایی، کارت هوشمند، کارت سوخت، کارت و… ازهمراه داشتن این همه کارت و مدارک خسته شدیم.
راستی متوجه شده اید که خیلی آرام و بی صدا، ما را چون گوشت قربانی تکه تکه کرده اید؟ برادران و خواهرانمان ماه هاست به علت دوری راه و گرانی از دیدن پدر و مادر محروم مانده اند. دلمان برای نشستن در کنار سفره نزدیکانمان تنگ شده. بگذارید اگرسفره ای می گسترانیم، فرزندان و نوه ها، پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها با خوشرویی از نعمت خدادادی تناول کنیم خسته ایم از تنهایی و جدایی.این درد را کجا و چگونه بیان کنیم که؛ فرزندانمان عمو و عمه و خاله و دیگر خویشان خود شان را سال هاست ندیده اند؟ شما را به خدا!تا دچار انواع بیماری نشده ایم مارا به دهاتمان برگردانید شیرهایی که با افزودنی های مختلف از جمله وایتکس و دیگرافزودنی ها تولید و عرضه می کنید از آن خودتان، ما را همان شیر تازه و خالصِ گاو و گوسفندمان کافی است. می خواهیم بجای گوشتِ مرغ های هورمونی؛ از جوجه و خروس و بوقلمون دهاتی خودمان بخوریم. دلتگِ ماست چکیده و کره و سرشیر خودمان شده ام،باور کنید از طلا گشتن پشیمان گشته ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید. من از بی همسایگی احساس تنهایی می کنم خودتان قضاوت کنید؛ سال هاست دریک مجموعه ی چند طبقه زندگی می کنم ولی نام هیچکدام از اهالی را نمی دانم ما همه به هم بیگانه ایم. دلم هوای شب نشینی کرده. آدم سخت گیری نیستم و به حداقل ها راضی ام می خواهیم نوشابه های گازدارتان را به خودتان پس دهیم در عوض همان دوغ تازه و قاطق مَشک و تلُم خودمان را نوش جان کنیم. می خواهیم بازهم دمِ غروب درمیدان و کوچه و خیابان روستا گردهم آییم و درحلقه دوستانه، بدور از غیبت این و آن حرف از صحرا و کشت و کارمان بزنیم. ما شهر شما را به خودتان می دهیم شما باغ پدر بزرگمان که پر بود از درختان سبز و میوه دار به ما برگردانید بگذارید دهاتی باشیم و بجای گفتنِ آره، بگوییم بله بجای گفتن مِرسی بگوییم: متشکریم نگوییم ریلکسیم بگوییم در آرامشیم اگر به این واژه های وارداتی مفتخرید مال خودتان باشد. ما از ازدواج های ناموفق و طلاق های بی جهت و دوستی های ظاهری شما شهری ها خسته شدیم.اینجا همه خوراکی ها مصنوعی است و این خوردنی ها باعث شده زندگی ها نیز مصنوعی باشند. چه می گویم؛ که آدم هانیز مصنوعی شده اند.

چه روزها و شب هایی که تصورمیکردیم برای آدم شدن بایدبه دانشگاه برویم زهی خیال باطل. اجازه بدهید وارد این گونه بحث ها نشویم که مثنوی 70 من کاغذ شود.

هیچ چیز جای خودش نیست جای ارزش ها و ضد ارزش ها عوض شده کلاه گذاشتن و کلاه برداشتن، دروغ گویی و کلک بودن،از هر راهی مال و منال کسب کردن و دهها ضد ارزش دیگر را ارزش می دانند.این جا حرمت بزرگترها لگدکوب شده و رحم و مرّوت از دل ها رخت بربسته، بزرگ خانه آقای خانه نیست. شما را به خدا وقتی به روستای ما آمدید فرهنگ خودتان را بر ما تحمیل نکنید بگذارید ما دهاتی باشیم و شهر خودتان برای خودتان باشد.چه اشکالی دارد با واژه های تجدد، مدرن،مدرنیته و…بیگانه باشیم؟.


بهمن آباد در کتاب »آثار و ابنیه تاریخی سبزوار«

1 نظر

«آثار و ابنیه تاریخی سبزوار» عنوان کتابی است که مجید نوباغی با هدف شناساندن سرزمین سربداران با تحقیق و پژوهش فراوان تالیف کرده است. این کتاب در 7 بخش نگارش شده و از زوایای تاریخی به این سرزمین نگریسته است. نویسنده در بخش نخست، شرایط جغرافیایی (تاریخی، طبیعی، انسانی، اقتصادی و سیاسی) شهرستان سبزوار را مورد توجه قرار داده است. بخش دوم به اماکن مذهبی اختصاص دارد که در آن به آتشکده ها، امامزاده ها، بقعه ها، مساجد و آرامگاه ها اشاره شده است. در بخش سوم، اماکن عمومی و عام المنفعه نظیر آب انبارها، رباط ها، کاروانسراها، مدرسه ها و مصلای قدیم شهر سبزوار ذکر شده است.

بخش چهارم، تپه ها و محوطه های تاریخی نام دارد که در چهار گفتار شامل تپه ها، خرابه ها، قلعه ها و محوطه ها گروه بندی شده است.

بخش پنجم کتاب یاد شده تحت عنوان جاذبه های طبیعی و گردشگری است که به 6 موضوع شامل باغ ها، منزل ها، روستاهای تاریخی، یخبندان ها، مناره و نیز حمام و بازار می پردازد.

نوباغی در بخش ششم کتاب خود، سایر آثار تاریخی شهرستان سبزوار را بازگو می کند و در بخش هفتم، موضوع آشنایی با برخی از آثار نویسندگان، مولفان و شعرای سبزوار را مطمح نظر دارد.

بهمن آباد در کتاب «آثار و ابنیه تاریخی سبزوار»

نوباغی در صفحه 17 كتاب مذكور، با اشاره به تقسیمات تاریخی بیهق، می نویسد: «در زمان امیر خراسان (عبدالله بن طاهر) از طاهریان در بیهق سیصد و نود و پنج دیه بوده و این ناحیت را دوازده قسمت نهاده اند و هر قسمتی را ربعی نام کرده اند». نویسنده در ادامه به 12 «ربع» می پردازد که ربع مزینان، از جمله اینهاست. در این ربع، روستاهای مادیان، کموزدو، داورزن، صدخرو، طرز، بهمن آباد، مهر، ماشدان و سویز آمده است.

نويسنده در صفحه 60 كتاب، به شرح بقاع سيد اسماعيل و سيد حسين پرداخته است:

موقعيت:

20 كيلومتري شمال ده مزينان در حاشيه روستاي بهمن آباد از توابع بخش داورزن شهرستان سبزوار، دو بقعه مجاور هم موجود است كه در اصل مجموعه اي بوده است داراي آب انبار و حجرات و زائر سرا، ولي امروزه فقط اندكي از بناي ياد شده در نزديك هم باقي مانده و بقيه ويران شده است.

شرح بنا

بنای اصلي، بقعه سيد اسماعيل معروف بوده كه از اولاد امام كاظم (ع) مي باشد كه بنايي است نسبتاً عظيم و داراي الحاقاتي در جوانب. بقعه سيد اسماعيل داراي سه قسمت است كه به ترتيب عبارتند از: اتاق مقبره- صحن حياط و ايوان و راهرو و ورودي بقعه سيد اسماعيل بناي 4 ضلعي با پلان مربع مي باشد كه از داخل بوسيله گوشواره ساده لچکی تبديل به هشت ضلعي شده و گنبد بر روي بنا داراي درپوش است كه نزديك به 18 متر دارد. اندازه هر يك از اضلاع در داخل 10 متر است كه امروزه ازاره داخلي را بوسيله مصالح جديد مشخص كرده اند. بناي اصلي در جهت غربي خود داراي حياتي است كه يك ايوان در جبهه شمالي آن موجود است. اين ايوان محل نماز بوده است. صحن حياط داراي اضلاع 13*11 متر است كه از جانب غربي بوسيله دالاني به ابعاد 2*23 متر به بيرون راه دارد. سبك معماري اين بنا مشخص است و در ساير نقاط حاشيه كويري به چشم مي خورد.

مصالح بنا

در ساختمان مجموعه اين بقعه خشت و آجر به كار رفته و از لحاظ تركيب و هماهنگي مصالح، فرم زيبايي به دست آمده است.

قدمت بنا

در جوانب دالان اين بقعه مقابري از ادوار اسلامي ايجاد شده كه داراي سنگ قبرهايي مي باشد. امروزه قديمي ترين سنگ قبر در داخل حياط و در سمت چپ و و رودي اطاق مقبره موجود است كه در تاريخ آن 1071 هجري قمري مي رسد. در 50 متري اين امامزاده، بقعه ديگري به نام سيد حسين باقيمانده كه صرفاً يك اتاق مقبره است الحاقاتي را ندارد.

نوغابي در صفحه 190 كتاب «آثار و ابنیه تاریخی سبزوار» در بخش آثار بخش داورزن، به قلعه بهمن آباد و در صفحه بعد محوطه و قبرستان قديمي بهمن آباد و نیز قنات بهمن آباد مورد اشاره کرده است.

همچنین در صفحات 236 و 242 این کتاب به ترتیب عکس های مسجد بهمن آباد و امامزادگان بهمن آباد به تصویر کشیده شده است.

کتاب یاد شده، توسط انتشارات «امید مهر» سبزوار منتشر شده است.

یوسف بهمن آبادی